Puteți citi integral pe Critic Atac a doua parte a conferinței susținute de David Harvey.
Cîteva extrase:
„Avem nevoie urgentă de o teorie revoluţionară explicită adecvată epocii în care trăim.
...
O mișcare politică anti-capitalistă poate începe de oriunde (de la
procesele de muncă, de la mentalităţi și perspective asupra lumii,
regândind raporturile noastre cu natura, sau relaţiile sociale, de la
crearea unor tehnologii și structuri organizaţionale revoluţionare, de
la viaţa cotidiană, sau prin încercarea de a reforma structurile
administrative și instituţionale, inclusiv printr-o reconfigurare a
puterilor statale).
...
... în orice mișcare de tranziţie trebuie să existe câteva obiective comune,
asupra cărora participanţii să fi ajuns, în prealabil, la un oarecare
consens. Câteva principii directoare pot fi stabilite. Printre acestea,
s-ar putea afla (și le enumăr tocmai pentru a le supune dezbaterii)
respectul faţă de natură, egalitarismul radical în relaţiile sociale,
aranjamente instituţionale bazate pe o formă sau alta de interes și
proprietate comună, proceduri administrative democratice (spre deosebire
de escrocheriile monetare existente), procese de muncă organizate de
producătorii direcţi, viaţa cotidiană ca explorare a unor noi tipuri de
relaţii sociale și maniere de a trăi, concepţii mentale axate pe
împlinirea de sine și inovaţii tehnologice și organizaţionale orientate
către urmărirea binelui comun și nu către sprijinirea puterii militare, a
supravegherii și a lăcomiei corporatiste. Acestea ar putea fi punctele
co-revoluţionare către care ar putea converge și de la care ar putea
porni acţiunea socială.
...
În ciuda incertitudinilor și problemelor sale inerente, o mișcare
revoluţionară tânără, condusă de studenţi, este o condiţie necesară, dar
nu și suficientă, pentru o revoluţie conceptuală care ne-ar putea oferi
o soluţie mai raţională la actuala problemă a creșterii continue.
...
Transformările revoluţionare nu pot fi duse la îndeplinire fără să ne
schimbăm măcar ideile, abandonând credinţe și prejudecăţi dragi nouă,
renunţând la diverse plăceri și drepturi, supunându-ne unui nou regim de
viaţă, adoptând alte roluri sociale și politice, redistribuindu-ne
drepturile, datoriile și responsabilităţile, și modificându-ne
comportamentul pentru a ne conforma mai bine voinţei și nevoilor
colective. Lumea din jur – geografiile noastre – trebuie să fie radical
remodelată, la fel și relaţiile sociale, raportul cu natura și toate
celelalte momente din procesul co-revoluţionar. Într-un fel, e de
înţeles de ce unii preferă o politică a negării uneia în care s-ar
confrunta activ cu toate aceste probleme.
Ar fi reconfortant să credem că toate acestea ar putea fi realizate
pașnic și benevol, că am fi dispuși să ne deposedăm singuri, să ne
lipsim de tot ceea ce stă în calea creării unei ordini sociale mai
juste, mai echitabile. Dar dacă am face-o, dacă ne-am imagina că n-ar fi
nevoie de luptă, chiar de violenţă, ne-am fura singuri căciula de pe
cap. După cum a zis odată Marx, capitalismul a venit pe lume într-o baie
de sânge și foc. Deși s-ar putea să ne dovedim mai pricepuţi în a scăpa
din ghearele lui decât am fost în a ne lăsa vrăjiţi de el, sunt foarte
puţine șanse să pășim fluierând în ţinutul făgăduinţei.
...
Comuniștii, după cum susţineau iniţial Marx și Engels în Manifestul Partidului Comunist, nu
au un partid politic. Ei sunt pur și simplu aceia care, indiferent în
ce moment sau spaţiu s-ar afla, înţeleg nu doar limitele, neajunsurile
și tendinţele distructive ale ordinii capitaliste, ci și nenumăratele
măști ideologice și false legitimări pe care capitaliștii și apologeţii
lor (în special din presă) le produc pentru a perpetua puterea propriei
lor clase. Comuniștii sunt toţi cei care lucrează fără răgaz pentru a
crea un alt viitor decât cel vestit de capitalism. ... Deși comunismul clasic, instituţionalizat, e deja defunct, potrivit
acestei definiţii, printre noi activează milioane de comuniști de facto,
dispuși să-și pună în practică vederile, gata să urmărească prin cele
mai inventive mijloace realizarea unui imperativ anti-capitalist. Dacă,
așa cum proclama mișcarea pentru globalizare alternativă de la
sfârșitul anilor 1990, „o altă lume e posibilă”, de ce n-am crede că e
posibil și „un alt comunism”? Iar dacă ne dorim să realizăm o schimbare
fundamentală, actualul stadiu al dezvoltării capitaliste tocmai de așa
ceva ar avea nevoie.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu