Cum să transformi un continent într-un CDO* subprim
Când au explicat această problemă
electoratului, state cum ar fi Marea Britanie au susținut că problemele
au fost create de cheltuielile excesive ale fostului guvern și ca, dacă nu reduc imediat cheltuielile, ar putea ajunge în situația Greciei.
Alte state, printre care mai ales Germania, au insistat că „mai multe
reglementări” și o mai mare disciplină impuse acestor sudici săraci și
falsificatori de buget ar fi soluția.
Din păcate, nici una dintre
aceste „manevre” nu va funcționa din moment ce acești „învinuiți” nu
sunt vinovați pentru criză. Băncile erau cândva cele care salvau
statele, acum statele salvează băncile, iar cetățenii trebuie să
plătească, prin bailout,
reducerea producției, creșterea șomajului, reducerea drastică a
serviciilor, credite mai stricte și costuri de reasigurare care să
garanteze că nu se va repeta – asta până se întâmplă din nou. Problema a
început cu băncile și continuă să fie băncile, iar dacă învinovățim
statele pentru o problemă bancară nu rezolvăm problema bancară. Însă
efectul, destul de neașteptat, a fost transformarea Europei într-un
continent al CDO.
Când criza financiară a lovit
Europa, s-a râs arogant la început de situația nefericită a profund
îndatoratului și disperat interconectatului capitalism anglo-saxon bazat pe sistemul financiar. Dar a devenit imediat limpede că acele inter-conexiuni erau globale,
că multe dintre băncile „dealeri principali” care au primit sume imense
în numerar din Rezerva Federală a S.U.A. pentru a rămâne pe linia de
plutire erau, de fapt, europene și că CDO-urile și primele pentru
asigurări împotriva riscului de neplată a creditelor [credit default
swap - CDS] au sfârșit în locații cât se poate de europene.
În loc să admită că acest
transfer privat-public al datoriilor este o necesitate structurală
căreia toată Europa trebuia să îi facă față (până la urmă, care este
sensul Uniunii Europene?), Germania a descris criza ca pe o luptă între
Nordul cumpătat și Sudul risipitor, în timp ce britanicii aplaudau de pe
margine, iar francezii organizau conferințele de presă ale germanilor.
Răspunsul anglo-german la această
criză greșit înțeleasă, care este acum aplicat peste tot, a fost
austeritate: deflație internă la periferia risipitoare, pentru a reduce
salariile și prețurile la niveluri proporționale cu poziția financiară
externă. Cu alte cuvinte, germanii au considerat că este o idee bună să
aplice echivalentul funcțional al standardului aur într-o democrație, în
ciuda propriei lor memorii istorice, presupus profundă, a ceea ce s-a
întâmplat ultima oară când s-a încercat aplicarea acestui standard.
Rezultatele au fost cât se poate de previzibil dezastruoase pentru statele de la periferie. Acestea au suferit scăderi ale PIB-ului an de la an începând cu 2008, iar rezultatul a fost că raportul datorie/ PIB al periferiei europene
(Grecia, Irlanda, Portugalia, Spania) nu a scăzut, ci a crescut, în
ciuda reducerilor bugetare, la fel ca și randamentul obligațiunilor
acestora. În consecință, deținătorii de obligațiuni sunt îngrijorați,
iar pentru a-i liniști se recurge la noi reduceri bugetare, care duc la o
și mai mare scădere a PIB-ului, o datorie și mai mare și, din când în
când, un împrumut de la germani (așa se bate pasul pe loc). Dar pînă la
urmă nu sînt decît datorii care se adună peste alte datorii. Așa merg
lucrurile de un an și jumătate, iar problema este că această situație
s-a extins dincolo de periferia europeană.
La începutul anilor 2000, când
moneda Euro a reunit aceste țări, randamentul obligațiunilor periferice
s-a redus în raport cu al celor de la centru. Motivul a fost garanția
implicită a datoriei acordată de noua Bancă Centrală Europeană și
reglementările cu privire la datorie și deficit pe care toate statele
s-au obligat să le respecte, cel puțin până și-au dat seama cât de ușor
este fie să pui Goldman să încheie tranzacții swap prin care să camuflezi o datorie, în cazul Greciei, fie să ignori pur și simplu reglementările pe care tu însuți le-ai legiferat,
în cazul Germaniei și al Franței. Deci, pe măsură ce randamentul
scădea, băncile de la centru încărcau datoria la periferie, reducându-și
frumos propria datorie germană sau olandeză de dragul câtorva puncte de
bază în plus înmulțit cu câteva sute de miliarde calculate în riscuri.
Însă în momentul în care a izbucnit criza, a ieșit la iveală că BCE nu
era, de fapt, creditorul de siguranță al Eurozonei. Acest rol a revenit
contribuabilului german, care nu a fost dispus să scoată din buzunar.
Când austeritatea a devenit unicul joc de societate, iar creșterea a
fost înnăbușită, criza a fost transferată de pe bilanțul băncilor în cel
al statelor, iar criza datoriilor „suverane” a devenit o fatalitate.
Costul inițial de cumpărare și
deținere a datoriei grecești pentru a stabiliza Eurozona la începutul
anului 2010 era de aproximativ 50 de miliarde de Euro. Astăzi, după mai
multe negocieri eșuate și după ultima conferință de presă
Merkel/Sarkozy, când iarăși nu s-a făcut nimic, stabilizarea situației
ar putea costa de douăzeci de ori mai mult.
Dacă urmărim mecanismul de
retragere a depozitelor bancare, răspândit în zona periferiei de la
bancă la bancă, ajungem la bilanțurile principalelor bănci italiene,
germane și franceze. Bethany McLean
estima un risc total de periferie de 408,4 miliarde de Euro doar pentru
Franța, ceea ce înseamnă peste jumătate de trilion de dolari SUA. Dacă
la asta adăugăm costul primelor pentru riscul de neplată a creditelor
suverane și calculăm riscuri bancare proporționale pentru Italia și
Germania, ajungem fără probleme la 2 trilioane de dolari.
Răspunsul european la această problemă, „noua și îmbunătățita” Instrumentul pentru Stabilitatea Financiara Europeana (EFSF), nu ar putea suporta mai mult de 25 la sută din această cifră. Din păcate, acesta este de fapt un vehicul investițional [Special Purpose Vehicle (SPV)]
care vine cu promisiunea de contribuție financiară chiar din partea
statelor care au nevoie disperată de aceste sume imense, ceea ce este ca
și cum ai deschide o bancă de sânge într-un castel de vampiri. Este o
sumă mult prea mare pentru a fi suportată. Soluția propusă a
eurobondurilor ar fi putut fi posibilă acum câteva luni, dar la asemenea
riscuri nici măcar această soluție nu mai este viabilă.
Din această perspectivă, „criza
datoriilor suverane” nu este atât o criză a suveranelor, cât o criză a
capacității suveranelor de a vinde fraudulos [bait and switch] datoria
privată ca datorie publică în numele marilor bănci europene. Iar
consecința nu este doar nedreptatea de a le transfera către
contribuabil, sau lipsa de sens a austerității prelungite ca formulă de
creștere, ci mai degrabă faptul că prin crearea de produse înşelătoare,
băncile europene și-au transformat propriul continent într-un CDO
subprim.
Mai țineți minte cum funcționau CDO-urile? Amesteci un strop de
Manhattan, cu un strop de Baltimore și un strop de Detroit, împarţi
fluxurile de venit de la fiecare în tranșe diferite pentru a le izola,
apoi plătești în funcție de profilul de risc al fiecărei tranșe. În
teorie, asta făcea ca activele necorelate să fie suoer-necorelate. Dar
când toate lichiditățile din lume s-au terminat, corelațiile s-au redus
la una singură, iar obligațiunile au explodat.
Eurozona aduce astăzi cu un CDO
subprim vechi, din 2008. Periferia greacă, irlandeză și portugheză este
tranșa junior cea mai riscantă, italienii și spaniolii sunt,
corespunzător, tranșa mediană, iar Franța și Germania, tranșa
superioară. Și la fel ca și în anii 2007-2008, lichiditățile se
sfârșesc, după cum indică nevoia băncilor din aceste state să recurgă
constant la creditele structurale [discount window] ale BCE.
Deci nu rămâne decât ca o parte
din tranșa junior să intre în incapacitate de plată, iar pierderile vor
trece de la junior la median, sfârșind prin a distruge tranșa
superioară, când fiecare deținător de titluri renunță la posibilitatea
câștigului de teama că altcineva o s-o dacă înaintea lui. Din nou,
CDO-urile, în ciuda intenției cu care au fost concepute, se vor prăbuși
sau vor rezista împreună, de data aceasta mai degrabă prin răspândire
decât prin corelare, deși principiul este același.
Ce va determina implozia
CDO-urilor? Tocmai politica de austeritate pe care Germania o solicită
tuturor celorlalte state și care, după cum putem vedea acum, a încetinit creșterea pe principalele piețe germane și în Germania în general,
până la stagnare. O astfel de creștere, constant încetinită sau
negativă, o să agite și mai mult spiritele printre deținătorii de
obligațiuni. Iar răspunsul Germaniei va fi același – austeritate și iar
austeritate – reglementări și iar reglementări – consilii și iar
consilii cu aceleași persoane care de un an și jumătate bat pasul pe loc, și iar declarații de „angajament neclintit” față de Euro pe care nimeni nu le mai ia în serios.
Europa a ajuns în punctul în care
riscurile bancare colective sunt mai mari decât capacitatea sa
colectivă de salvare [bailout]. La fel ca și legendarele CDO-uri,
fluxurile financiare sunt pe sfârșite, iar corelațiile se reduc la una
singură. Și puteți să dați vina pe stat cât vreți, pentru că, în esență,
este o criză a băncilor. Garanţia pe care băncile au primit-o pentru
produsele înşelătoare vîndute publicului e ceva ce se întîmplă doar o
dată, şi e ceva ce urmează să fie demascat cu brutalitate.
Traducere Sanda Watt
______
sursa: CriticAtac
*Obligaţiuni
garantate prin creanţe, respectiv prin ratele pe care băncile ar urma
să le primească pentru creditele (imobiliare) acordate.
sursa: CriticAtac
Doar nu o să-și dea cu stângul în dreptul. Deși nu m-aș mira ca, în curând, marii capitaliști să se sape unii pe alții. Deh, asta e natura capitalismului până la urmă.
RăspundețiȘtergereproblema este că nimeni n-a reacționat foarte dur la transformarea acestor datorii private în datorie publică. cred că nimeni nu se gândește cât de mult îl va afecta pe fiecare cetățean faptul de a ține în spate un sistem atât de putred. sau, zici că-ncepem să ne trezim?
RăspundețiȘtergereNu cred că ne trezim. A fost pierdut momentul, anul trecut în toamnă.
RăspundețiȘtergereAcum nici măcar nu mai ai voie să protestezi fără aprobare. Chiar dacă obții aprobarea locul protestului va fi la mare distanță de obiectivele de interes.
Sigur că toate acestea vor avea și un final, ca orice pe lumea asta, însă va fi unul extrem de dureros. Așa cred.